Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts за Ключові слова "budget"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА СТИМУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ Спеціальність 072 – Фінанси, банківська справа та страхування(Державний торговельно-економічний університет, 2024) Дуда, Галина ЗіновіївнаДуда Г. З. Бюджетна політика стимулювання економічного розвитку. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» (07 «Управління та адміністрування»). – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2024. Дисертація є комплексним дослідженням теоретичних засад та удосконалення методологічних положень формування бюджетної політики стимулювання економічного розвитку. Бюджетна політика виступає вагомою складовою фінансової та економічної політики. Завдання бюджетної політики щодо ефективного розподілу фінансових ресурсів між різними ланками бюджету повинні бути скоординованими із стратегічними та тактичними цілями зростання економіки держави. В сучасних умовах розвитку України особлива увага повинна спрямовуватися на реалізацію ефективної та дієвої бюджетної політики в системі державного регулювання економіки. При провадження бюджетної політики до уваги необхідно брати всю сукупність чинників, що мають внутрішнє та зовнішнє походження. До таких чинників належать стан розвитку економіки, соціальні потреби, стан реалізації функцій держави, відносини з іншими країнами тощо. Бюджетна політика використовується як інструмент стимулювання економічного зростання, фінансової підтримки пріоритетних напрямів розвитку держави, що в сучасних умовах є основою ефективного виконання державою своїх функцій та необхідною умовою подолання негативних тенденцій в економіці. Бюджетна політика є дієвою складовою державного регулювання, що покликана забезпечувати макроекономічну стабільність та економічне зростання та повинна будуватися на основі обґрунтованої концепції розвитку бюджетних відносин у складі фінансової політики. Спрямуванням такої концепції є підвищення якості надання державних послуг, покращення соціально-економічного розвитку країни та її адміністративно територіальних одиниць. За умови трансформаційних перетворень економіки вагомого значення набуває бюджетний механізм, застосування якого передбачає використання сукупності методів та інструментів мобілізації, розподілу та використання бюджетних коштів. Бюджетний механізм необхідно розглядати як активний елемент державного управління економікою, який повинен адаптуватися до змін основних завдань соціально-економічного розвитку. Важливого значення набуває питання мобілізації та ефективного і дієвого розподілу обмежених фінансових ресурсів в умовах воєнного стану. Важливим є удосконалення теоретико-методологічних та практичних основ формування видаткової частини бюджету з урахуванням пріоритетності вирішення завдань розвитку країни в умовах воєнного стану. Доцільним є удосконалення підходів щодо посилення взаємозв’язку між бюджетними видатками та виконанням поставлених завдань. Необхідним є подальший розвиток та застосування середньострокового бюджетного планування, що є важливим інструментом забезпечення стійкості системи управління держаними фінансами. Подальший розвиток програмно-цільового методу повинен ґрунтуватися на підвищенні ефективності та результативності використання бюджетних коштів. Обʼєктом дослідження є бюджетна політика стимулювання економічного розвитку. Предметом дослідження є теоретичні засади та механізми формування бюджетної політики стимулювання економічного розвитку. У роботі застосовано сукупність методів і підходів, що дозволило реалізувати концептуальну єдність дослідження. За допомогою системного та структурного методів розкрито сутність бюджетної політики як складової системи державного фінансового забезпечення економічного розвитку. Застосування порівняльного та факторного методів дозволило узагальнити досвід формування та здійснення бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою. Методи наукового абстрагування, синтезу застосовано при визначенні пріоритетних напрямів бюджетної політики, бюджетного перспективного планування. Інформаційну базу дослідження становили законодавчі та нормативно- правові акти з питань формування бюджетної політики, статистичні та аналітичні матеріали Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державної служби статистики України, Державної казначейської служби України, Державної податкової служби України, відповідні монографії, наукові статті вітчизняних та зарубіжних вчених. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розкритті сутності формування та реалізації бюджетної політики забезпечення збереження національної економіки в умовах воєнного стану та стимулювання економічного розвитку, яка полягає у сукупності інституційних засад та адаптивних бюджетних механізмів підвищення ефективності бюджетного планування та виконання бюджетних програм відповідно до пріоритетних напрямів розвитку економіки, змін соціально-економічного стану країни. Удосконалено підходи щодо формування бюджетної політики стимулювання економічного розвитку; положення щодо особливостей формування та реалізації пріоритетів бюджетної політики в умовах воєнного стану; положення щодо підвищення ефективності видатків бюджету. Дістало подальший розвиток положення щодо інституційних засад бюджетної політики економічного розвитку в умовах воєнного стану; підходи до розробки основних напрямів бюджетної політики у системі фінансово-економічних відносин; узагальнення та систематизація досвіду формування та реалізації бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою. Теоретичні положення та висновки дисертаційного дослідження, що розкривають сутність бюджетної політики стимулювання економічного розвитку, мають практичне значення при формуванні та реалізації бюджетної політики, підвищенні її ефективності та результативності. Основні висновки та результати дисертаційної роботи використано Секретаріатом Кабінету Міністрів України при опрацюванні проєктів нормативно- правових актів з питань розробки та реалізації бюджетної політики держави (довідка від 06.09.2024р. №67-208/1-24). Особистий внесок здобувача полягає у розкритті сутності бюджетної політики стимулювання економічного розвитку. Наукові результати та висновки, які виносяться на захист, одержані автором самостійно.Документ БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ Спеціальність 072 – Фінанси, банківська справа та страхування(Державний торговельно-економічний університет, 2022) Чугунов, Валерій ІгоровичЧугунов В.І. Бюджетна політика суспільного розвитку. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» (07 «Управління та адміністрування»). – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2022. Дисертація є комплексним дослідженням теоретичних засад та удосконалення методологічних положень формування бюджетної політики як інструменту забезпечення розвитку суспільства, підвищення інституційної спроможності фінансово-бюджетної та соціально-економічної системи країни. Бюджетна політика є однією з основних складових державного фінансового регулювання економіки країни. Виходячи з необхідності посилення ефективності державного фінансового управління, досягнення відповідних економічних та соціальних показників вагомою є бюджетна результативність, основною метою якої є розробка і проведення збалансованої бюджетної політики, у тому числі у сфері міжбюджетних відносин, формування доходів бюджету, планування видатків бюджету, дефіциту бюджету, обслуговування державного боргу, спрямованої на забезпечення належного рівня суспільного розвитку. Від рівня функціонування системи управління державними фінансами залежить бюджетна збалансованість, дієвість бюджетного механізму, який повинен удосконалюватися та адаптуватися до основних завдань економічного та соціального розвитку країни. З метою посилення впливу бюджетної політики на суспільний розвиток потрібно вживати заходи, спрямовані на підвищення рівня збалансованості бюджету, ефективності використання бюджетних коштів, удосконалення міжбюджетних відносин, забезпечення якісного виконання бюджетів усіх рівнів, здійснення дієвого державного фінансового контролю. Формування видатків бюджету є вагомою складовою фінансової політики держави, яка суттєво впливає на суспільний розвиток. Основним завданням політики у сфері видатків бюджету є оптимізація та економія їх обсягу з одночасним підвищенням ефективності та результативності використання бюджетних коштів з метою забезпечення достатньої якості суспільних послуг. Планування видатків бюджету має здійснюватися відповідно до етапу економічного розвитку, рівня дефіциту бюджету у взаємозв’язку з показниками державного боргу, доцільності співвідношення поточних і капітальних видатків бюджету. Видаткова частина бюджету здійснює вагомий вплив на розвиток економіки, рівень соціального забезпечення населення. Важливого значення набуває питання дієвого розподілу обмежених бюджетних ресурсів особливо в умовах воєнного стану. Розвиток системи планування та виконання бюджетів, який ґрунтується на принципах програмно-цільового методу, потребує посилення спрямованості бюджетного планування на кінцеві результати, підвищення ефективності використання бюджетних коштів. Відповідні бюджетні механізми мають забезпечити бюджетну рівновагу та дієвий вплив на соціально-економічні процеси. Основні засади формування та реалізації бюджетного забезпечення суспільного розвитку базуються на сукупності фінансово-економічних відносин з урахуванням інституційної архітектоніки бюджетної системи, динамічної макроекономічної рівноваги, збалансованості бюджетного середовища. У даних умовах економічного розвитку доцільним є визначення основних засад бюджетної політики суспільного розвитку, посилення взаємозв’язку між досягнутими показниками соціально-економічного розвитку країни, забезпечення національної оборони та використаним обсягом бюджетних коштів, підвищення рівня результативності бюджетних програм, удосконалення відповідних бюджетних інструментів і механізмів у системі інституційного середовища суспільства. Важливим є удосконалення підходів щодо формування бюджетної політики у системі інституційного середовища суспільства, розробка основних напрямів бюджетного перспективного планування. Об’єктом дослідження є бюджетна політика суспільного розвитку. Предметом дослідження є теоретичні засади та механізми формування бюджетної політики суспільного розвитку в умовах економічних перетворень. У роботі застосовано сукупність методів і підходів, що дозволило реалізувати концептуальну єдність дослідження. Системний та структурний методи використано при розкритті сутності бюджетної політики як складової системи державного фінансового забезпечення суспільного розвитку. За допомогою порівняльного та факторного методів узагальнено досвід формування та здійснення бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою. Методи наукового абстрагування, синтезу застосовано при визначенні основних напрямів бюджетної політики, бюджетного перспективного планування. Інформаційну базу дослідження становили законодавчі та нормативно- правові акти з питань формування бюджетної політики, статистичні та аналітичні матеріали Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державної служби статистики України, Державної казначейської служби України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, відповідні монографії, наукові статті вітчизняних та зарубіжних вчених. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розкритті сутності бюджетної політики як складової системи державного фінансового забезпечення суспільного розвитку, що ґрунтуються на інституційних засадах адаптивної бюджетної архітектоніки з урахуванням відповідного рівня стійкості, динамічної збалансованості бюджету, виходячи з економічної циклічності та пріоритетів соціально-економічного розвитку країни, дієвості діяльності головних розпорядників бюджетних коштів, державного фінансового контролю та аудиту, що сприятиме підвищенню результативності використання бюджетних коштів в умовах обмеженості державних фінансових ресурсів. Удосконалено підходи щодо формування бюджетної політики у системі інституційного середовища суспільства; положення щодо особливостей формування та реалізації пріоритетів бюджетної політики в умовах економічних перетворень; підходи щодо посилення взаємозв’язку перспективного бюджетного планування з пріоритетними напрямами соціально-економічного розвитку країни.Дістало подальший розвиток положення щодо підвищення результативності програмно-цільового методу планування видатків бюджету; узагальнення та систематизація досвіду формування та здійснення бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою що на дасть можливість підвищити ефективність бюджетного процесу; підходи до розробки основних напрямів бюджетної політики, бюджетного перспективного планування, що створить відповідні умови впливу бюджетного механізму на дієвість суспільно-економічних перетворень. Теоретичні положення та висновки дисертаційної роботи, що розкривають сутність бюджетної політики як складової системи державного фінансового забезпечення суспільного розвитку, мають практичне значення при розробці та реалізації бюджетної політики як інструменту розвитку суспільства, підвищення інституційної спроможності фінансово-бюджетної та соціально- економічної системи країни. Основні висновки та результати дисертаційної роботи використано Секретаріатом Кабінету Міністрів України при підготовці проектів нормативно- правових актів з питань розробки та реалізації бюджетної політики (довідка від 12.05.2022 р. № 67-110/1-22). Положення дисертаційної роботи використано у навчальному процесі Державного торговельно-економічного університету при викладанні дисциплін «Бюджетна система», «Бюджетне планування та прогнозування» (довідка від 10.05.2022 р. № 7). Особистий внесок здобувача полягає у розкритті сутності бюджетної політики як складової системи державного фінансового забезпечення суспільного розвитку. Наукові результати та висновки, які виносяться на захист, одержані автором самостійно.Документ БЮДЖЕТНО-ПОДАТКОВА ПОЛІТИКА В УМОВАХЕКОНОМІЧНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ Спеціальність 072 – Фінанси, банківська справа та страхування(Державний торговельно-економічний університет, 2023) Жаркінов, Антон ЮрійовичZharikov A.Yu. Budget and tax policy in the conditions of economic transformations. – The qualifying scientific work on the manuscripts rights. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in specialty 072 "Finance, Banking and Insurance" (07 "Management and Administration"). – State University of Trade and Economics, Kyiv, 2023. The dissertation is a comprehensive study of the theoretical foundations and improvement of the methodological provisions of the formation of the budget and tax policy, the increase of financial and budget effectiveness in the conditions of economic transformations. Budget and tax policy as a component of state regulation of the economy is aimed at creating an effective system of financial resources management. A balanced approach to budget planning is an important prerequisite for effective social and economic policy. The formation of the budget deserves appropriate attention based on the need to increase the effectiveness of public finance management in the conditions of economic transformations. It is important to determine the direction of development of the institutional foundations of the formation of the budget and tax policy based on the need for financial support of national defense and security, social protection of the population, the effectiveness of budget and tax mechanisms and tools of economic development is of particular importance. In order to strengthen the influence of the state's financial policy on social development, it is necessary to take measures aimed at increasing the level of budget effectiveness, balance, and efficiency of budget expenditures in conditions of limited state financial resources. The budget and tax policy should contribute to the development of institutional sectors of the economy, increase the level of financial stability of the public finance system. The effectiveness of the functioning of the tax system is to some extent determined by the level of combination and coherence of the fiscal and incentive components. An important task of tax regulation as a tool for influencing economic processes is to establish a certain optimal level of taxation and the mechanism of tax administration, which will ensure the combination of the interests of taxpayers and the state. It is important to plan budget programs and public services that meet the established priorities of the state, and are the most effective and efficient, capable of ensuring economic stability in the long-term. The priority areas of the country's budget policy are strengthening the openness and publicity of the placement of state orders, optimizing the system of state administration bodies and social infrastructure facilities, increasing the effectiveness of the social protection system of the population, reducing the weighted indicators of budget expenditures for servicing the state debt. Budgetary policy as a component of socio-economic relations consists of a set of appropriate forms of interdependencies and mutual influences of institutional components of the budget space and the economic environment in the process of budget formation and the use of budget funds to achieve strategic goals and the main tasks of the development of society. In these socio-economic conditions, it is important to determine the priority directions of the budget and tax policy, the implementation of effective financial and budget tools for the socio-economic development of the country. It is important t improve approaches to the effective use of budget and tax mechanisms as a component of the financial and economic policy of the state, the formation of financial and budget policy in the system of the institutional environment of society, the development of the main directions of budget and tax policy in the conditions of economic transformations, strengthening the influence of public finances on economic growth. The object of research is budget and tax policy. The subject of the study is the theoretical foundations and mechanisms of the formation of the budget and tax policy in the conditions of economic transformations. The work uses a set of methods and approaches, which made it possible to realize the conceptual unity of the research. Systemic and structural methods were used to reveal the essence of the budget and tax policy. With the help of comparative and factor methods, the experience of formation and implementation of budget and tax policy in countries with developed and transformational economies is summarized. The methods of scientific abstraction and synthesis were applied in determining the main directions of the budget and tax policy in the conditions of economic transformations. The information base of the study consisted of legislative and regulatory acts on the formation of budget and tax policy, statistical and analytical materials of the Ministry of Finance of Ukraine, the Ministry of Economy of Ukraine, the State Statistics Service of Ukraine, the State Treasury Service of Ukraine, the State Audit Service of Ukraine, relevant monographs, scientific articles domestic and foreign scientists.The scientific novelty of the obtained results lies in the disclosure of the essence of the formation and implementation of the budget and tax policy in the conditions of economic transformations, which consists in the system of state management of financial and economic relations based on the priorities of the development of society, changes in the financial and economic environment, the useof a set of adaptive fiscal instruments in accordance with the economic state that will provide an opportunity to increase the soundness of budget planning, financial and budgetary effectiveness in conditions of insufficient tax revenues, the need for a dynamic balance of the expenditure part of the budget. Approaches to the formation of budget and tax policy in the system of social and economic development of the country have been improved; regulations regarding the specifics of the formation and implementation of budget and tax policy priorities in the conditions of economic transformations; approaches to the effective use of budgetary and tax mechanisms as a component of the state's financial and economic policy. The provisions regarding the institutional foundations of budgetary and tax relations have been further developed, which will contribute to the effectiveness of socio-economic transformations; generalization and systematization of the experience of formation and implementation of budget and tax policy in countries with developed and transformational economies, which will provide an opportunity to increase the efficiency of public finance management; approaches to the development of the main areas of budget and tax policy in the system of financial and economic relations, which will contribute to ensuring the effective influence of public finances on the economic environment. The theoretical provisions and conclusions of the dissertation, which reveal theessence of the budget and tax policy, are of practical importance in the development and implementation of the budget and tax policy, increasing the financial and budget performance in the conditions of economic transformations. The main conclusions and results of the dissertation work were used by the Secretariat of the Cabinet of Ministers of Ukraine in the development of projects of normative legal acts on the formation of budget and tax policy (reference dated August 28, 2023 No. 67-192/1-23). The thesis statement was used in the educational process of the State University of Trade and Economics when teaching the disciplines "Budget System", "Tax System" (reference dated September 1, 2023, No. 120). The personal contribution of the recipient consists in revealing the essence of the budget and tax policy in the conditions of economic transformations. Scientific results and conclusions presented for defense were obtained by the authorДокумент ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТУ В СИСТЕМІ МАКРОЕКОНОМІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ Спеціальність 072 – Фінанси, банківська справа та страхування(Державний торговельно-економічний університет, 2024) Любчак, Ірина СтаніславівнаЛюбчак І.С. Формування бюджету в системі макроекономічного регулювання. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» (07 «Управління та адміністрування»). – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2024. Дисертація є комплексним дослідженням теоретичних засад та удосконалення методологічних положень формування бюджету в системі макроекономічного регулювання. Сучасний стан макроекономічної ситуації в країни характеризується суттєвим економічним спадом, збільшенням споживчих цін, що спричинено дією воєнного стану на території країни та залежністю від зовнішньої фінансової підтримки. Наведені фактори є основною причиною дестабілізації економічних процесів. Формування бюджету відіграє вагому роль в системі забезпечення макроекономічної збалансованості. Бюджетна політика є однією з основних складових макроекономічного регулювання. Використання бюджету як основного інструмента макроекономічного регулювання реалізується через бюджетну політику. Раціональна та ефективна бюджетна політика є важливим інструментом впливу на розвиток економіки задля досягнення соціально-економічних пріоритетів, передбачених довгостроковими загальнонаціональними цілями. Важливим є посилення дієвості бюджетного механізму в умовах трансформації економічних відносин. Перспективне бюджетне планування та прогнозування має важливий вплив на збалансованість бюджетної системи, фінансову архітектоніку доходів, видатків бюджету, дефіциту бюджету, міжбюджетних відносин в середньостроковому періоді. За сучасних умов соціально-економічного розвитку важливим є посилення впливу бюджету в системі макроекономічного регулювання, визначення напрямів формування бюджетної політики відповідно до національних пріоритетів, здійснення моніторингу результативності бюджетних програм та аналізу впливу бюджетної політики на суспільний розвиток. Доцільним є посилення ефективності бюджету в системі забезпечення фінансово-економічної результативності та дієве використання бюджетних механізмів як складових соціально-економічного розвитку країни. Оцінка результативності формування бюджету надасть можливість визначення пріоритетних напрямів підвищення дієвості бюджетних відносин в системі макроекономічного регулювання. Разом з тим актуальності набувають питання макроекономічної стабільності, стійкості бюджетної системи, відновлення національної економіки в умовах економічних перетворень. Зазначене потребує підвищення якісного рівня формування бюджету в системі макроекономічного регулювання, підвищення дієвості бюджетного планування і прогнозування, ефективності формування бюджету як складової забезпечення фінансово-економічної результативності. Об’єктом дослідження є бюджет в системі макроекономічного регулювання. Предметом дослідження є теоретичні засади та механізми формування бюджету в системі макроекономічного регулювання. У роботі застосовано сукупність методів і підходів, що дозволило реалізувати концептуальну єдність дослідження. Системний та структурний − при розкритті сутності формування бюджету в системі макроекономічного регулювання. Порівняльний та факторний методи − узагальнено та систематизовано досвід формування бюджету у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою. Методи наукового абстрагування та експертних оцінок – при розвиненні підходів до розробки основних напрямів перспективного бюджетного планування та прогнозування. Інформаційну базу дослідження становили законодавчі та нормативно- правові акти з питань формування бюджетної політики, статистичні та аналітичні матеріали Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державної служби статистики України, Державної казначейської служби України, Державної податкової служби України, відповідні монографії, наукові статті вітчизняних та зарубіжних вчених. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розкритті сутності формування бюджету в системі макроекономічного регулювання, що полягає у застосуванні ефективного фінансово-бюджетного механізму з врахуванням основних засад адаптивної бюджетної архітектоніки задля забезпечення фінансової спроможності та економічної стійкості країни, формування дієвого інституційного середовища спрямованого на реалізацію виваженої бюджетної політики, сприяння резильєнтності державних фінансів, підтримка на достатньому рівні фінансово-економічного балансу, дотримання транспарентності бюджетного процесу, що посилюватиме результативність фінансово-бюджетних відносин та позитивну динаміку соціально- економічного розвитку країни. Удосконалено підходи щодо системи формування та виконання доходів зведеного та державного бюджету в умовах трансформації економіки, що ґрунтуються на посиленні інституційної спроможності фіскальногорегуляторного механізму, плануванні та прогнозуванні дохідної частини бюджету із урахуванням динамічних фінансово-економічних процесів; положення щодо розвитку інституційних засад формування бюджету як інструменту макроекономічного регулювання, що полягають у використанні основних засад інституційної бюджетної архітектоніки, які визначається сукупністю відповідних бюджетних співвідношень та механізмів з метою впливу на динаміку показників соціально-економічного розвитку країни; підходи щодо формування та виконання видатків зведеного та державного бюджету в системі соціально-економічного розвитку країни, які враховують принципи резильєнтності державних фінансів, що передбачають здатність фінансово-бюджетної системи держави здійснювати відтворення, та адаптуватись до змін соціально-економічного середовища, при цьому зберігаючи основні фінансово-економічні показники та відповідну державну фінансову архітектоніку. Дістало подальший розвиток положення щодо пріоритетних напрямів підвищення ефективності бюджету в системі забезпечення фінансово- економічної результативності, що ґрунтується, у тому числі на положеннях програмно-цільового методу планування бюджету; узагальнення та систематизація досвіду формування бюджету в країнах з розвинутою та трансформаційною економікою, у тому числі забезпечення підвищення якісного рівня формування та виконання дохідної та видаткової частини бюджету, збалансованості бюджету, посилення фінансово-бюджетної дисципліни розпорядниками бюджетних коштів; підходи до розробки основних напрямів перспективного бюджетного планування та прогнозування, у тому числі здійснено перспективне планування показника питомої ваги доходів, видатків, дефіциту Державного бюджету України у валовому внутрішньому продукті на період 2025-2027 років. Теоретичні положення та висновки дисертаційної роботи, що розкривають сутність бюджету в системі макроекономічного регулювання, мають практичне значення при формуванні та реалізації бюджетної політики,спрямованої на забезпечення фінансової спроможності та економічної стійкості країни. Основні висновки та результати дисертаційної роботи використано Секретаріатом Кабінету Міністрів України при опрацюванні проєктів нормативно-правових актів з питань розробки та реалізації бюджетної політики держави (довідка від 06.11.2024р. №67-258/1-24). Особистий внесок здобувача полягає у розкритті сутності формування бюджету в системі макроекономічного регулювання. Наукові результати та висновки, які виносяться на захист, одержані автором самостійно.Документ ФІНАНСОВО-БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ Спеціальність 072 – Фінанси, банківська справа та страхування(Державний торговельно-економічний університет, 2023) Ходаковський, Вадим ВолодимировичХодаковський В.В. Фінансово-бюджетна політика економічного розвитку. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» (07 «Управління та адміністрування»). – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2023. Дисертація є комплексним дослідженням теоретичних засад та удосконалення методологічних положень формування фінансово-бюджетної політики, підвищення бюджетної результативності як інструменту економічного розвитку. Фінансово-бюджетна політика як складова забезпечення розвитку економіки спрямована на створення дієвої системи управління фінансовими ресурсами держави. Виважений підхід щодо бюджетного планування є важливою передумовою ефективної соціально-економічної політики. Формування бюджету заслуговує відповідної уваги виходячи з необхідності підвищення результативності управління державними фінансами в умовах суспільно-економічних перетворень. Важливим є розкриття сутності формування та реалізації фінансово-бюджетної політики як інструменту економічного розвитку, інтеграції бюджетних складових управління фінансово- економічними відносинами, обгрунтованості бюджетного механізму, упорядкування системи публічних закупівель в умовах недостатнього рівня формування доходів бюджету та значного рівня дефіциту бюджету, визначення напрямів розвитку системи формування бюджету з врахуванням пріоритетів соціально-економічного розвитку країни. У даних фінансово-економічних умовах вагомим є визначення пріоритетних напрямів фінансово-бюджетної політики, оцінка її впливу на економічний розвиток країни, впровадження дієвих фінансових та бюджетних складових суспільного розвитку. Важливим є удосконалення підходів щодо формування фінансово-бюджетної політики як інструменту економічного розвитку, дієвого використання фінансово-бюджетних механізмів як складової економічної політики держави. Об’єктом дослідження є фінансово-бюджетна політика. Предметом дослідження є теоретичні засади та механізми формування фінансово-бюджетної політики економічного розвитку. У роботі застосовано сукупність методів і підходів, що дозволило реалізувати концептуальну єдність дослідження. Системний та структурний методи використано при розкритті сутності фінансово-бюджетної політики. За допомогою порівняльного та факторного методів узагальнено досвід формування та здійснення фінансово-бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою. Методи наукового абстрагування, синтезу застосовано при визначенні основних напрямів фінансово-бюджетної політики економічного розвитку. Інформаційну базу дослідження становили законодавчі та нормативно- правові акти з питань формування фінансово-бюджетної політики, статистичні та аналітичні матеріали Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державної служби статистики України, Державної казначейської служби України, Державної аудиторської служби України, відповідні монографії, наукові статті вітчизняних та зарубіжних вчених. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розкритті сутності формування та реалізації фінансово-бюджетної політики як інструменту економічного розвитку, яка полягає в інтеграції бюджетних складових управління фінансово-економічними відносинами виходячи з пріоритетів соціально-економічного розвитку країни, з врахуванням необхідності раціонального використання бюджетних видатків, бюджетної адаптації до динаміки суспільних відносин, забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні цих коштів, що надасть можливість підвищити дієвість бюджетного процесу, стійкість бюджетної системи, обгрунтованість бюджетного механізму, упорядкування системи публічних закупівель в умовах недостатнього рівня формування доходів бюджету та значного рівня дефіциту бюджету. Удосконалено підходи щодо формування фінансово-бюджетної політики як інструменту економічного розвитку; положення щодо особливостей формування та реалізації пріоритетів фінансово-бюджетної політики у системі економічного розвитку; підходи щодо дієвого використання фінансово- бюджетних механізмів як складової економічної політики держави. Дістало подальший розвиток положення щодо фінансово-бюджетних відносин, що сприятиме результативності забезпечення економічного розвитку; узагальнення та систематизація досвіду формування та здійснення фінансово- бюджетної політики у країнах з розвинутою та трансформаційною економікою, що надасть можливість підвищити результативність управління публічними фінансами; підходи до розробки основних напрямів фінансово-бюджетної політики у системі соціально-економічних відносин, що сприятиме дієвому впливу державних фінансів на економічний простір. Теоретичні положення та висновки дисертаційної роботи, що розкривають сутність фінансово-бюджетної політики, мають практичне значення при розробці та реалізації фінансово-бюджетної політики, підвищення бюджетної результативності як інструменту економічного розвитку. Основні висновки та результати дисертаційної роботи використано Секретаріатом Кабінету Міністрів України при опрацюванні проєктів нормативно-правових актів з питань розробки та реалізації фінансової та бюджетної політики держави (довідка від 28.08.2023 № 67-194/1-23). Положення дисертаційної роботи використано у навчальному процесі Державного торговельно-економічного університету при викладанні дисциплін «Бюджетне планування і прогнозування», «Фінансова політика держави» (довідка від 01.09.2023 р. № 121). Особистий внесок здобувача полягає у розкритті сутності фінансово- бюджетної політики економічного розвитку. Наукові результати та висновки, які виносяться на захист, одержані автором самостійно.