Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts за Ключові слова ": potential"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ РОЗВИТОК ЕКОНОМІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА ТОРГІВЛІ Спеціальність 051– Економіка(Державний торговельно-економічний університет, 2023) Лой, Анна ВолодимирівнаЛой А.В. Розвиток економічного потенціалу підприємства торгівлі. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 051 – Економіка. – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2023. Дисертація є комплексним дослідженням теоретичних, методичних та практичних аспектів розвитку економічного потенціалу підприємства торгівлі. Актуальність теми зумовлена необхідністю дослідження і вирішення низки теоретичних питань в контексті розвитку економічного потенціалу саме для сфери торгівлі, яка є однією з ключових складових економіки. Недосліджені аспекти в цій темі можуть допомогти розвинути нові теорії та практичні стратегії для підприємств торгівлі та покращити їх економічний потенціал. У роботі розглянуто та систематизовано підходи науковців до трактування поняття «економічний потенціал підприємства». Запропоновано авторське визначення поняття «економічний потенціал підприємства», яке визначається як системний показник, що відображає ефективне використання наявних можливостей, а також знаходження і дослідження потенційних (прихованих) можливостей підприємства для забезпечення таких результатів діяльності, що забезпечать сталий розвиток у довгостроковій перспективі. Порівнюючи з іншими, це розширена і більш системна концепція, що підкреслює комплексність та стратегічну спрямованість управління економічним потенціалом підприємства. Узагальнено і систематизовано класифікаційні ознаки економічного потенціалу та запропоновано додати для підприємств торгівлі такі класифікаційні ознаки та види економічного потенціалу як: «за типами каналів збуту», включаючи прямий, непрямий, мульти маркетинговий, мультиканальний та електронний канали збуту та «за групами клієнтів», включаючи потенціал споживачів масового ринку, корпоративних споживачів, споживачів спеціалізованого сегмента, потенціал онлайн-ринку, інституційний потенціал та потенціал міжнародного ринку. Також, було вдосконалено видову класифікацію економічного потенціалу, розділивши її на дві основні частини – наявний потенціал і потенціал розвитку. В рамках наявного потенціалу були визначені та охарактеризовані основні види економічного потенціалу підприємства. Представлено авторське визначення поняття «розвиток економічного потенціалу підприємства» як складного динамічного процесу трансформації (потенціалу розвитку), що передбачає кількісні, структурні або якісні зміни чи їх поєднання, які відбуваються внаслідок впливу внутрішніх чинників, факторів зовнішнього середовища та відповідно до умов його поточної стадії життєвого циклу для досягнення поставлених цілей, тобто переходу до бажаного стану розвитку економічного потенціалу. За рахунок включення такої важливої характеристики як наявність потенціалу розвитку, що відображає здатність кожного елемента потенціалу адаптуватися до змін та можливість виявлення прихованих резервів, які можуть бути використані для поліпшення цього елемента та всієї системи в цілому. Досліджено підходи до оцінювання економічного потенціалу підприємства торгівлі, які визначають загальний спосіб або метод, який слід застосовувати під час оцінки, вони можуть бути різними і вибираються в залежності від конкретних цілей та контексту дослідження. Визначено переваги та недоліки кожного з підходів, а вибір підходу визначається конкретними цілями та умовами дослідження. У більшості випадків комбінування декількох підходів є найбільш ефективним способом оцінювання економічного потенціалу підприємства торгівлі. Досліджено і вдосконалено етапізацію оцінки економічного потенціалу підприємства шляхом поділу процесу на три основні стадії: підготовчу, розрахункову та підсумкову. Ця удосконалена структура сприяє проведенню більш точної, об’єктивної, комплексної та ефективної оцінки потенціалу підприємства. Вона дозволяє робити обґрунтовані висновки стосовно потенціалу підприємства та визначати напрямки для його подальшого розвитку. Запропоновано систему показників оцінки економічного потенціалу підприємства для кожної його складової, що характеризують результативність різних аспектів господарської діяльності підприємства та дозволяють виявити напрями її розвитку, а розвиток підприємства залежить від наявних в нього можливостей, тобто наявності потенціалу розвитку. Проаналізовано структуру економічного потенціалу галузі, проведено аналіз основних галузевих тенденцій. Аналіз динаміки рівня та складових економічного потенціалу підприємств торгівлі дозволив виявити тенденції та зміни в цьому секторі, що є важливим для прогнозування майбутнього розвитку. Проведено аналіз основних факторів, які впливають на розвиток економічного потенціалу підприємства. Встановлено, що фундаментальне місце серед факторів зовнішнього середовища займають економічні фактори. Інші види визначаються і враховуються в залежності від значущості їх впливу та специфіки діяльності. Також, запропоновано відобразити специфіку їх взаємозв’язку та визначити середовище взаємодії факторів впливу на економічний потенціал торгівлі. Це допомагає встановити місце фактора в загальній системі, що сприяє полегшенню процесу оцінки ступеня впливу факторів на економічний потенціал підприємства. Представлено власне бачення структуризації факторів залежно від рівня прояву: індивідуальні, локальні, загальні, глобальні. Визначення факторів за цією класифікацією дає можливість ранжувати ступінь впливу зовнішніх факторів, адже чим нижчий рівень прояву, тим більше фактор впливає на економічний потенціал підприємства. Виділено основні підходи до управління економічним потенціалом підприємства. Визначено, що підхід до управління економічним потенціалом підприємства має ґрунтуватись на визначенні та застосуванні системи ресурсів і компетенцій та їх взаємозв’язків, яка здатна протидіяти та адаптуватись до впливу зовнішніх і внутрішніх факторів та забезпечить розвиток елементів та всієї системи економічного потенціалу підприємства задля досягнення поставлених цілей та забезпечення довгострокового стабільного розвитку підприємства. Досліджено ефективність системи управління економічним потенціалом на підприємствах торгівлі України, ступінь розвитку окремих елементів економічного потенціалу та наявність можливостей до розвитку. Результати аналізу систем управління в торговельній галузі України вказують на наявність ряду проблем та обмежень, які впливають на її потенціал. Впровадження сучасних технологій і систем, таких як CRM та стандарти ISO, в основному спостерігається в великих підприємствах, тоді як малі підприємства залишаються менш систематизованими. Використання програмного забезпечення та ефективних програм лояльності є менш розвиненими, і впровадження технологій часто відбувається без чіткого плану. Проблемами, які потребують уваги, є стан обладнання та нестача інвестицій у його розвиток. Торгівля в Україні, однак, проявляє стабільну практику автоматизації та оптимізації бізнес-процесів, навіть у воєнний час. Проте, управління економічним потенціалом підприємств переважно здійснюється великими та середніми компаніями, в той час як для малих підприємств це може бути не так важливим або дорогим. Як великі, так і малі бізнеси виявляють чітке розуміння своїх сильних і слабких сторін. Великі підприємства активно нарощують інвестиційний потенціал, в той час як малі та середні фокусуються на своїх ресурсах. Розроблено структуру економічних компетентностей економічного потенціалу підприємства торгівлі в процесі розвитку економічного потенціалу, до якої запропоновано включати фінансову, кадрову, логістичну, інвестиційну, інноваційну, технологічну, маркетингову, інформаційну. Охарактеризовано особливості формування та розвитку кожної складової. На основі даних проведеного опитування, запропонована методика оцінки, за якою було проаналізовано діяльність підприємств-лідерів торговельної галузі України. Також, пропонується використовувати метод кластерного аналізу для групування підприємств зі схожими рівнями розвитку у різних складових. Запропоновано та охарактеризовано 12 можливих груп поділу та визначено ситуації переходу на новий (вищий або нижчий) рівень розвитку, а за результатами оцінки підприємств-лідерів торговельної галузі, зроблено їх розподіл до визначених груп відповідності отриманих балів. Запропоновано та обґрунтовано індикатори розвитку економічного потенціалу, що дозволяє більш точно виділити ключові моменти розвитку підприємства, зміни його економічного потенціалу та визначення тенденцій розвитку. Дані показники дозволяють більш швидко та глибоко оцінити стан розвитку економічного потенціалу. Для визначення прогнозу рекомендовано використовувати метод сценарного аналізу. Це дозволяє отримати, в межах прогнозу, три варіанти розвитку в залежності від взаємодії факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Обґрунтовано підхід до ідентифікації ризиків, та шляхи їх нейтралізації. Підхід дозволяє більш точно виявляти джерела загроз та обирати оптимальні шляхи нейтралізації. Він допомагає організаціям розробляти стратегії, спрямовані на зменшення негативного впливу ризиків і використання можливостей. Це дозволяє виявити конкурентні переваги, забезпечити розвиток і зростання. Встановлено основні ризики впливу на економічний потенціал та розроблено систему оцінювання елементів економічного потенціалу та загального показника економічного потенціалу з врахуванням визначених ризиків.Запропоновано підхід до групування отриманих результатів.