Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Дисертації та реферати І Dissertations & Dissertation abstracts за Автор "Балай, Наталія Олексіївна"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ DIGITAL АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ Спеціальність 071 – Облік і оподаткування(Державний торговельно-економічний університет, 2025) Балай, Наталія ОлексіївнаБалай Н.О. Digital аналіз діяльності підприємств сфери послуг. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 071 – Облік і оподаткування. – Державний торговельно-економічний університет, Київ, 2025. Дисертаційна робота присвячена комплексному науковому дослідженню теоретичних, методологічних і прикладних аспектів digital аналізу як комплексного аналітичного інструменту управління підприємствами сфери послуг в сучасних умовах. В умовах цифрової трансформації глобальної економіки, інтенсивного розвитку технологій, поширення електронної комерції, активізації використання великих даних (Big Data) та штучного інтелекту, особливого значення набуває проблема формалізації digital аналізу як системного аналітичного підходу до управління підприємствами. Зміни парадигми управління, орієнтація на клієнтоцентричність, зростання значущості здійснення digital-діяльності та необхідність підвищення адаптивності бізнесу до змін середовища вимагають глибокого осмислення digital аналізу не лише як технічного, а й як стратегічного інструмента. У роботі здійснено концептуалізацію поняття «digital аналіз», визначено його імперативи, принципи. В умовах формування цифрової економіки, зростання значущості digital-даних, digital-каналів комунікації, клієнтоцентричних стратегій, а також необхідності забезпечення гнучкості та стійкості підприємств, проблема формалізації та вдосконалення digital аналізу набуває особливої актуальності. У роботі розкрито концептуальні засади digital аналізу як міждисциплінарноїметодології, що інтегрує підходи фінансової аналітики, управлінського обліку, маркетингу, інформаційних технологій і поведінкових наук. Встановлено, що digital аналіз є не лише технічним або обчислювальним процесом, а й ключовим інструментом стратегічного управління, орієнтованим на прийняття рішень на основі даних. У роботі вперше сформовано авторське визначення поняття «digital аналіз» , як комплексного дослідження digital-активності продукту, підприємства, організації чи установи в умовах інформаційного суспільства за визначений період часу з метою виявлення резервів підвищення конкурентоспроможності на ринку, створення додаткової вартості за рахунок аналізу даних, оптимізацію ресурсів, підвищення рівня залучення клієнтів та надання релевантної інформації зацікавленим сторонам за рахунок інтеграції методик фінансового аналізу, маркетингу та програмування для ефективного прийняття управлінських рішень щодо розвитку підприємства. Це дозволяє уніфікувати термінологічну базу в наукових дослідженнях та практиці менеджменту, подолати плутанину між digital аналізом, BI, web-аналітикою, цифровим аналізом та маркетинговою аналітикою, а також сприяє формуванню нової галузі знань. Окрема увага приділена аналізу ринку поштово-логістичних послуг в Україні. Визначено основні соціальні й технологічні фактори, що зумовлюють цифрову трансформацію галузі. Установлено, що зростання електронної комерції створює нові вимоги до операторів, а впровадження digital аналізу стає критично важливим для адаптації до змін, прогнозування попиту та підвищення ефективності логістичних процесів. На основі систематизації теоретичних підходів та практичних кейсів розроблено організаційно-інформаційну модель digital аналізу, яка охоплює три ключові компоненти: аналітичний, технологічний та управлінський. Особлива увага приділяється ролі digital аналізу у формуванні digital-екосистеми підприємства, орієнтованої на прозорість, адаптивність та клієнтоорієнтованість. Упровадження такої моделі дозволяє підприємствам адаптуватися до digital-викликів, забезпечити взаємозв’язок між бізнес-процесами, даними та стратегіями, а також підвищити прозорість і оперативність управління. Особлива увага в роботі приділена digital аналізу в системі стратегічного управління, визначено типи digital-стратегій, у межах яких він виконує функцію аналітичного забезпечення цілепокладання, планування, моніторингу та адаптації. Запропоновано дорожню карту інтеграції digital аналізу у стратегічні процеси управління підприємствами сфери послуг, що враховує рівень цифрової зрілості, ресурсну забезпеченість і специфіку ринку. У роботі обґрунтовано доцільність застосування праксеологічного підходу до digital аналізу, що базується на аксіомі цілеспрямованої поведінки користувача. Такий підхід дозволяє враховувати не лише числові характеристики даних, а й контекст поведінкових патернів, що формує підґрунтя для персоналізації управлінських рішень, підвищення точності прогнозування клієнтської активності та побудови ефективних програм лояльності. Завдяки цьому підходу можливо краще розуміти мотиви дій клієнтів, персоналізувати аналітичні висновки та зменшити невизначеність у прогнозуванні поведінкових змін та майбутніх доходах підприємства. Дослідження також продемонструвало, що ефективність програм лояльності залежить від поєднання економічного аналізу, оцінки рентабельності інвестицій (ROI) та аналізу поведінкових патернів клієнтів. Особлива увага приділена впливу індивідуальних пропозицій на клієнтську активність. Окремий акцент зроблено на необхідності безперервного моніторингу даних про клієнтів для адаптації пропозицій у реальному часі. Це сприяє не лише підвищенню рівня задоволеності клієнтів, а й зростанню коефіцієнтів конверсії, що в свою чергу призводить до зростання доходів підприємства. Окрему увагу приділено компаративному аналізу операторів поштово- логістичних послуг, що ґрунтується на використанні фінансових та нефінансових показників. Розроблено систему KPI для оцінки digital-ефективності, що дозволяє зіставляти підприємства різного масштабу в рамках однієї галузі. Методика апробована на прикладі підприємства Укрпошта із застосуванням алгоритмів машинного навчання, що підтвердило її високу прогностичну здатність та ефективність у практиці стратегічного аналізу. Це дозволяє здійснювати цілісне управління ефективністю, виходячи за межі традиційного фінансового аналізу, і враховувати нові метрики digital-епохи — залученість клієнтів, швидкість реакції, рівень автоматизації тощо. Запропоновано процедуру імплементації digital аналізу у систему інформаційного забезпечення управління підприємствами, яка включає побудову digital-архітектури, створення хабу, інтеграцію з корпоративними системами, забезпечення кібербезпеки та розвиток відповідних компетенцій персоналу. Така процедура дозволяє забезпечити високий рівень релевантності, оперативності та адаптивності управлінських рішень у динамічному digital-середовищі. Практична значущість дисертації полягає у високій прикладній придатності розроблених методичних підходів, моделей та інструментів digital аналізу для підприємств сфери послуг в умовах цифрової трансформації. Запропонована організаційно-інформаційна модель забезпечує структурну інтеграцію аналітики, ІТ- систем і управлінських процесів, дозволяючи підприємствам підвищити точність, швидкість і адаптивність прийняття рішень. Методика компаративного digital аналізу дає змогу проводити бенчмаркінг і оцінку ефективності підприємств на основі фінансових і нефінансових показників, що особливо актуально для галузей з високою часткою digital взаємодії з клієнтами. Використання праксеологічного підходу сприяє підвищенню клієнтської лояльності, що в свою чергу впливає на доходи підприємств сфери послуг. Імплементація digital аналізу у внутрішні інформаційні системи управління підвищує цифрову зрілість підприємства, сприяє побудові digital- архітектури, автоматизації процесів, централізації даних та забезпеченню кібербезпеки. Практичне значення дисертації підтверджується впровадженням її результатів у діяльність низки українських підприємств і консалтингових підприємств. Основні наукові результати дослідження мають практичне значення та впроваджено у діяльність підприємств ТОВ «УНАФОРТ» (довідка № 14/05/24 від 14.05.2024 р.)., ТОВ «СТАФФ ДІСТРІБЬЮШН» (довідка № 12 від 17.12.2024 р.), ТОВ «КР САУСЕДЖ СЕЙЛЗ» (довідка № 12 від 17.12.2024 р.), ТОВ «МК СЕЙЛЗ» (довідка № 01 від 20.01.2025 р.), ТОВ «ПС ДИСТРИБЬЮШН» (довідка № 01 від 20.01.2025 р.), ТОВ «Беркшир Едвайзорі», (довідка № 15/2 від 05.02.2025 р.), ТОВ «Крестон Україна» (довідка № 215/2 від 05.02.2025 р.).