Пількевич Дар'я2024-09-112024-09-112020https://ur.knute.edu.ua/handle/123456789/541ВИПУСКНА КВАЛІФІКАЦІЙНА РОБОТААктуальність проблеми. З часів здобуття Україною незалежності одним із першочергових завдань розбудови демократичної, соціальної та правової держави стало формування власної законодавчої бази, у тому числі і в галузі фінансового права. Робота в цій сфері полягає в комплексному оновленні законодавства, яке повинно відповідати міжнародним стандартам. Відповідних змін потребує і законодавство про здійснення фінансового моніторингу. Актуальність дослідження цієї теми полягає у вирішенні проблем, що виникають при застосуванні норм законодавства при здійсненні фінансового моніторингу, а також прагненням України вступити до Європейського Співтовариства, що потребує приведення національного законодавства у відповідність до законодавства ЄС та його членів. У сучасній Україні відбуваються складні процеси реформування правової системи. Важливою їх частиною є ті зміни, що відбуваються в межах правового регулювання здійснення фінансового моніторингу. Аналіз останніх наукових досліджень та публікацій свідчить, що проблематика правового регулювання здійснення фінансового моніторингу досить широко представлена в публікаціях вітчизняних вчених. Проте існує цілий ряд проблем, що потребують подальшого і поглибленого вивчення. Наразі у вітчизняному законодавстві, що регулює питання здійснення фінансового моніторингу, відбуваються зміни. Задля правильного практичного застосування цих новацій, необхідно звернути увагу на етапи розвитку законодавства у сфері фінансового моніторингу, ретельно порівняти кожен з них, звернути увагу на теоретичне опрацювання вказаної сфери та на недоліки, які, незважаючи на впроваджені зміни, залишаються і досі. Відсутність комплексного дослідження питань правового регулювання фінансового моніторингу в Україні з точки зору науки фінансового права спонукала до вивчення загальних питань на основі наукових доробок представників теорії держави та права. Питання запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму вивчались С. С. Алексєєвим, О. М. Бандуркою, С. А. Буткевичем, B. І. Гойманом, Ю. В. Дубко, В. П. Ємельяновим, В. А. Журавлем, О. В. Київець, А. О. Клименком, В. М. Корельським, В. В. Лазаревим, М. Н. Марченко, І. Є. Мезенцевою, Є. В. Павліченко, О. П. Рябченко, О. Ф. Скакун тощо. Разом із тим, питання регулювання відносин щодо організації та здійснення фінансового моніторингу було висвітлено в докторській дисертації пані Тетяни Дмитренко у 2019 році, фахівцем з економіки. Недостатнє теоретичне опрацювання правознавцями, наявність невирішених правових проблем і обумовлюють актуальність питання правового регулювання здійснення фінансового моніторингу. Мета дослідження полягає у комплексному вивченні питань у сфері правового регулювання здійснення фінансового моніторингу суб’єктами, уповноваженими здійснювати державний та первинний фінансовий моніторинг, виробленні пропозицій для удосконалення законодавства у зазначеній сфері. У рамках окресленої мети в роботі вирішуються такі завдання: • розкрити сутність фінансового моніторингу; • висвітлити принципи фінансового моніторингу; • визначити ґенезу правового регулювання здійснення фінансового моніторингу; • визначити суб’єктів, що уповноважені здійснювати первинний фінансовий моніторинг; • виявити та охарактеризувати нові об’єкти, що підлягають фінансовому моніторингу; • охарактеризувати превентивні заходи впливу у сфері фінансового моніторингу; • окреслити заходи впливу, що застосовуються до порушників законодавства у сфері фінансового моніторингу в Україні; • виробити пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері фінансового моніторингу. Об’єктом дослідження є суспільні правовідносини, пов’язані з провадженням діяльності зі здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного та державного фінансового моніторингу, а також проблеми та колізії, наявні у законодавстві, що пов’язані із провадженням такої діяльності, вироблення пропозицій удосконалення законодавства у зазначеній сфері. Предметом дослідження є правове регулювання здійснення фінансового моніторингу. Методи дослідження обрано з огляду на поставлені мету і завдання, з урахуванням об’єкта і предмета дослідження. Методологічною основою є методи і прийоми наукового пізнання, в основі яких лежить загальнонауковий діалектичний метод (підрозділи 1.1., 1.2., 1.3., 2.1. та ін.). Використовувалися також системно-структурний (підрозділи 1.2., 1.3., 2.1., 2.2, 2.3.), історико-правовий (підрозділ 1.3.), порівняльно-правовий (підрозділи 1.3., 2.1., 2.2., 2.3.), формально-логічний (підрозділи 2.1., 2.2., 2.3.), аналогії та моделювання (підрозділи 1.3., 2.1., 2.3.), соціологічний (підрозділи 1.1., 2.3.), статистичний (підрозділ 2.3.) та інші методи. Одержані результати дослідження можуть бути використані в подальшому у різних сферах діяльності, зокрема: • у науково-дослідній сфері – сформульовані та викладені положення, узагальнення, висновки та рекомендації мають як загальнотеоретичне, так і прикладне значення для вироблення нових підходів до вдосконалення системи правового регулювання фінансового моніторингу в Україні. Також вони можуть стати основою для подальших наукових розробок у зазначеній сфері; • у науково-методичній сфері – узагальнення, викладені в дослідженні, можливо використати при викладенні фінансово-правових дисциплін; • у практичній сфері – вироблені пропозиції вдосконалення законодавства можуть бути використані Кабінетом Міністрів УкраїниПравове регулювання здійснення фінансовго моніторингуOther