Охріменко, Алла Григорівна2025-01-142025-01-142019Охріменко, А. Г. (2019). Національна туристична система. Київський національний торговельно-економічний університет. http://doi.org/10.31617/m.knute.2019-441 Okhrimenko, A. G. (2019). National tourism system. Kyiv National University of Trade and Economics. http://doi.org/10.31617/m.knute.2019-441978-966-629-968-3http://doi.org/10.31617/m.knute.2019-441https://ur.knute.edu.ua/handle/123456789/3671NATIONAL TOURISM SYSTEM Dedicated to the theoretical, methodological and applied principles of the functioning and development of the national tourism system (NTS). Based on the generalization of the genesis of the NTS, it is defined as a socio-economic system, the conceptual foundations are formed and the transitivity of its development is proven. The determinants of the formation of the national tourism system are revealed and the methodological basis of its management is proposed. The global NTS portfolio is scientifically substantiated, the levers of competitiveness and investment attractiveness are determined, and a portfolio of parameters for evaluating its performance is proposed. On the basis of the foresight methodology, the structural priorities of the development of the national tourism system are substantiated, praxeological recommendations are provided for inclusive growth and the implementation of crowdfunding technologies in the development process of the NTS. Designed for scientists, teachers, managers and employees of the tourism sector and those interested in tourism development issues, as well as researchers studying the scientific potential of the national tourism system.Присвячено теоретичним, методологічним та прикладним засадам функціонування та розвитку національної туристичної системи (НТС). На основі узагальнення ґенези НТС визначено її як соціально-економічну систему, сформовано концептуальні засади та доведено транзитивність її розвитку. Розкрито детермінанти формування національної туристичної системи та запропоновано методологічний базис управління нею. Науково обґрунтовано глобальне портфоліо НТС, визначено важелі конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості, запропоновано портфель параметрів для оцінки її результативності. На основі методології форсайту обґрунтовано структурні пріоритети розвитку національної туристичної системи, надано праксеологічні рекомендації щодо інклю¬зивного зростання та імплементації краудфандингових технологій у процес розвитку НТС. Призначено для науковців, викладачів, керівників і працівників туристичної сфери та тих, хто цікавиться питаннями розвитку туризму, а також дослідників, які вивчають науковий потенціал національної туристичної системи.ukAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalтуристичний бізнесготельний бізнесефективністьфорсайтстратегіякраудфандингмультисуб'єктне управлінняінвестиціїtourism businesshotel businessefficiencyforesightstrategycrowdfundingmulti-entity managementinvestmentsНАЦІОНАЛЬНА ТУРИСТИЧНА СИСТЕМАNATIONAL TOURISM SYSTEMBook